Opleiding scheidsrechters

Opleidingen

Opleiding scheidsrechters

Hockey en arbitrage gaan hand in hand! Zonder scheidsrechters kunnen we niet hockeyen. Om de hockeysport op een hoger niveau te brengen is spelregelkennis en goede arbitrage een must. En als je goed gefloten wordt, geeft dat meer spelplezier. Dit geldt voor alle niveaus, voor alle leeftijden. Het is voor onze club van belang dat wij voldoende bevoegde scheidsrechters hebben, zodat alle wedstrijden op een goede manier geleid kunnen worden. Hoe meer scheidsrechters we als club hebben, des te minder een ieder hoeft te fluiten. Ook ouders van hockeyende jeugd en seniorleden worden van harte uitgenodigd om deel te nemen aan deze cursussen.

Opleidingsbeleid MHC Ede

Het beleid van de KNHB en MHC Ede is erop gericht dat alle B spelers in bezit zijn van hun spelregelkaart (scheidsrechterskaart). Nieuwe leden die nog niet in bezit zijn van een spelregelkaart worden verzocht binnen 6 maanden aan aanmelding zich op te geven voor de spelregelcursus.. De vereniging organiseert begeleiding voor de scheidsrechters en houdt het niveau van alle scheidsrechters in de gaten. Iedereen die een spelregelkaart heeft gehaald, wordt de eerste keer ingedeeld bij een wedstrijd van de D jeugd in combinatie met een meer ervaren scheidsrechter. Zo kan een pas beginnende en misschien nog wat onwennige scheidsrechter langzaam maar zeker zelfvertrouwen opbouwen. De scheidsrechterscommissie zorgt ervoor dat het niveau van de scheidsrechters en de te fluiten wedstrijden op elkaar zijn aangepast. Aan het begin van ieder seizoen organiseert de scheidsrechterscommissie een avond om de wijzigingen in de spelregels toe te lichten.

Spelregelcursus

Spelregelcursussen zijn met ingang van seizoen 2012-2013 uitsluitend via E-learning te volgen. Deze cursus is opgezet door de KNHB. De studie-uren belasting is ongeveer 5 uur. Deze cursus staat open voor junioren, senioren, trockeyers, ouders en overige belangstellenden. Als afsluiting is er een examen dat schriftelijk wordt afgenomen tijdens een avond in Hotel de Bosrand.

Clubscheidsrechter

Bij goed gevolg van dit examen kom je in bezit van de spelregelkaart en ben je Clubscheidsrechter. Dit houdt in dat je gerechtigd wedstrijden van je eigen vereniging te fluiten. Deelname aan de spelregelcursus is kosteloos. Ben je dyslectisch, geef dit dan vooraf aan bij de scheidsrechterscommissie, zodat wij en de docent hier zo goed mogelijk rekening mee kunnen houden.

Het scheidsrechtersopleidingstraject van MHC Ede wordt mede mogelijk gemaakt door:

Hotel de Bosrand

Opleiding Scheidsrechter Plus

Je bent Clubscheidsrechter, je vindt het fluiten leuk en je wilt er meer van weten. Geef je dan op voor de opleiding tot Scheidsrechter Plus. Als Scheidsrechter Plus kom je aanmerking voor de meer uitdagendere en leukere wedstrijden van de club. Er zijn twee opleidingsavonden aan verbonden en gedurende vier of vijf wedstrijden, die je fluit, word je begeleid door een opleider. Die bespreekt na afloop de wedstrijd met je door en geeft je aanwijzingen voor verbeteringen. Daardoor gaat je niveau als scheidsrechter omhoog en kun je ook de moeilijke wedstrijden aan. Maar die zijn juist het leukste om te fluiten.  Vaak zijn dat wedstrijden met veel publiek langs de kant en gaat het ergens om bijvoorbeeld het kampioenschap van Oost Nederland in een bepaalde leeftijdsgroep. Informatie? Neem contact op met de scheidsrechterscommissie van MHC Ede.

Opleiding Bondscheidsrechter

Nog een trapje hoger staat de Bondscheidsrechter. Dan fluit je neutraal aangewezen wedstrijden binnen district Oost-Nederland. Daarvoor heeft de KNHB een aparte opleidingstraject, dat buiten de scope van MHC Ede valt. Voorwaarden voor deelname: In het bezit van een geldige spelregelkaart, enige jaren ervaring op een redelijk niveau, goede kennis van de geldende veld- en zaalhockeyregels, in staat zijn te voldoen aan de fysieke eisen en een minimum leeftijd van 18 jaar. Alles bij elkaar neemt de opleiding ongeveer een half tot een heel seizoen in beslag. Informatie? Neem contact op met de scheidsrechterscommissie van MHC Ede.

Aankondiging Spelregelcursus

Het streven elk seizoen in twee of drie ronden spelregelcursussen te organiseren. De eerste is begin oktober van start gegaan. Cursisten hebben dan 30 dagen de tijd de cursus achter hun eigen PC en in hun eigen tijd te volgen (E.learning). Van alle leden vanaf de B-junioren, wordt verwacht dat ze in bezit zijn van een spelregelkaart. Dat houdt ook in dat ze worden ingezet voor het fluiten van enkele (ongeveer 8) wedstrijden per seizoen.

Het aardige van deze cursus is dat hij twee kanten heeft. Ten eerste leer je nog eens heel goed hoe de regels precies zijn. Zeker nu er recent nieuwe regels zijn geïntroduceerd, is het heel nuttig om de regels goed te leren. Daar heb je ook tijdens een wedstrijd baat bij. Ten tweede leer je hoe je regels moet toepassen. Dat is vaak nog een ander verhaal dan de regels uit je hoofd leren. Bijvoorbeeld: wanneer is het voordeel? Of wanneer mag een scoop nu wel of niet? De toepassing van de regels is minstens zo belangrijk als de regels zelf.

Scheidsrechterskaart kwijt

Een heleboel ouders en/of senioren hebben vroeger hun scheidsrechterskaart gehaald. Verloren, zoek geraakte of verwassen kaarten kunnen weer worden aangevraagd. Binnenkort gaat de scheidsrechterscommissie weer verloren, zoek geraakte en verwassen kaarten aanvragen bij de KNHB.  Deze kaarten kunnen NIET door leden zelf worden aangevraagd, maar uitsluitend via de scheidsrechterscommissie. Daarvoor zijn de volgende gegevens nodig: naam, voorletters, geslacht, geboortedatum en eventueel het kaartnummer. De kosten die hieraan verbonden zijn bedragen 5 euro per kaart. Deze kosten worden door de penningmeester van MHC Ede in rekening gebracht. Kaart kwijt? Stuur een e-mail naar de scheidsrechterscommissie.