Informatie Zaalhockey Jeugdelftallen

9-11-2018
Je zou het niet zeggen, maar de winter staat weer voor de deur. En in de winter spelen onze jeugdteams zaalhockey!

Zaalhockey is een leuk spelletje en bovendien heel goed voor de ontwikkeling van hockeyspelers en speelsters. Het is bewezen dat het goed is voor je techniek, snelheid, tactisch inzicht, (snel)kracht en core-stability. Doordat wedstrijden met 6 tegen 6 gespeeld worden, ben je vaker aan de bal en ben je altijd bij het spel betrokken.

Achter de schermen zijn wij (Techniek en Opleiding en de Lijncoördinatoren) druk bezig met de trainingsschema’s in de verschillende zalen en met de indelingen van de teams.

Alle jeugdteams krijgen in de week van 19-23 november de gelegenheid om een keer in de zaal te trainen. Dit schema is bijgevoegd bij dit artikel. Het definitieve zaalschema gaat in op 26 november en loopt door tot en met 8 februari 2019. Dit wordt binnenkort gepubliceerd. In de Kerstvakantie wordt er niet getraind.

De breedteteams spelen met het gehele team zaalhockey, dat wil zeggen met degenen die zich opgegeven hebben. Dit geldt zowel voor de trainingen als voor de wedstrijden. Let op: er mogen bij zaalwedstrijden maximaal 12 spelers/speelsters op het wedstrijdformulier staan. Het is voor de coaches aan te bevelen om vooraf, bij een te veel aan spelers/speelsters, een roulatieschema te maken. Hierbij kan men ook rekening houden met vakanties (sommige wedstrijddata vallen namelijk in de vakanties) en wedstrijden op zondag.

Voor spelers uit een lijnteam is zaalhockey verplicht. Lijnteams trainen eveneens met het complete veldteam. Voor de wedstrijden worden zogenaamde 1/2 combiteams geformeerd, die qua niveau tussen het 1e en het 2e team komen te spelen. Op deze manier worden de volgende teams gevormd: MB12 combi, MC12combi, MD12combi, JA12combi (uit JA1 en JB1), JC12combi en JD12combi.
De zaalselecties voor de lijnteams, inclusief de combiteams, worden uiterlijk woensdag 14 november via de site bekendgemaakt.

Het zaalwedstrijdschema van de KNHB is in de maak en volgt waarschijnlijk in de week van 12 november.

Woensdag 14 november organiseert de Zaalcommissie om 19.30 uur de ‘Startbijeenkomst zaalhockey seizoen 2018 - 2019’ voor alle coaches, teammanagers en trainers. Elders op deze site staat hier meer informatie over.