Informatie over teamindelingen ABCD-jeugdelftallen seizoen 2020-2021

8-5-2020

Beste jeugdspeler/-speelster,

Het zal jullie niet zijn ontgaan, langzamerhand worden de corona-regels wat versoepeld en mogen we gelukkig weer het veld op. We hebben strenge regels waar we ons aan moeten houden, maar tot nog toe verloopt alles erg goed. Zo goed zelfs dat wij als MHC Ede, in tegenstelling tot veel andere hockeyclubs, al wel 2x per week mogen trainen. Complimenten en blijf volhouden!

6 mei heeft het kabinet een aantal versoepelingen bekend gemaakt, waaronder het toestaan van alle contactsporten en het spelen van competitiewedstrijden per 1 september. We kijken er naar uit, hopelijk jullie ook! Weer als een team het veld op. Je best doen, beter worden en mooie wedstrijden spelen. Hopelijk winnen, maar vooral plezier hebben met elkaar.

Achter de schermen zijn we daarom druk bezig voor het seizoen 2020-2021. Altijd weer een hele puzzel. Wij gaan ons uiterste best doen om de jeugdteams op een voor iedereen zo goed mogelijke manier in te delen. Zoals gezegd, het belangrijkste doel hierbij is dat elke speler/speelster zo veel mogelijk plezier moet kunnen beleven aan het hockeyspel. Daarom streven wij er naar om teams zo in te delen dat iedere speler/speelster zich thuis voelt in zijn/haar team. Zichzelf/haarzelf dus kan zijn en ook zijn teamgenoten accepteert en waardeert. Een team moet natuurlijk ook mogelijkheden bieden aan spelers/speelsters om zijn/haar talenten te ontwikkelen en dus een betere en completere hockeyer/ster te worden.

Om de teams zo evenwichtig mogelijk in te delen, selecteren wij een hele leeftijdscategorie door op sterkte, d.w.z. het 1e team is het sterkste team, het 2e zit daar net onder, etc. Hiermee volgen wij het beleid van de KNHB.

Bij het indelen op sterkte houden wij rekening met onderstaande punten en beoordelingscriteria:

Beleving (houding en gedrag, ambitie, doorzettingsvermogen, zelfsturing en -reflectie, coachbaarheid, respect, mentaliteit, motivatie, inzet, planning, aanwezigheid, op tijd komen).

Kwaliteit (technische balvaardigheid, snelheid, fysieke en motorische eigenschappen, inzicht). Daarnaast kan er gekeken worden naar een evenwichtige teamsamenstelling (passende posities, veldbezetting).

De TIPS formulieren(ingevuld door alle trainers en coaches).

Scouting door T&O tijdens trainingen en wedstrijden.

Vragenformulierjeugdelftallen 2020-2021.

Indien spelers of speelsters liever bij een vriend of vriendin in een team willen spelen, dan proberen we hier zoveel mogelijk rekening mee  te houden. Dit moet wel een wederzijdse wens van de beide spelers/speelsters zijn. Dit kan wel betekenen dat één van de twee spelers/speelsters in een lager team komt te spelen dan volgens de indeling op sterkte.

Binnenkort ontvangen jullie daarom per mail het vragenformulier jeugdelftallen seizoen 2020-2021 om te inventariseren wat je ambitie of wensen zijn voor het komend seizoen. Dit formulier ontvangen jullie van het emailadres [email protected]. Het kan goed zijn dat deze in je junk of spam belandt, dus hou deze in de gaten!

De ABC-teamsdie voor het seizoen 2020-2021 (onder voorbehoud) als selectieteam zijn aangemerkt zijn: JA1, JB1, JC1, MA1, MB1, MB2, MC1 en MC2. De overige teams zijn dus breedteteams.

Ook voor de D-teams geldt dat we de teams indelen op sterkte. De JD1 en MD1 gaan net als de andere lijnelftallen standaard drie keer per week trainen. Spelers en speelsters van de overige D én C-teams kunnen zich individueel voor een facultatieve derde training in de week opgeven.

We streven naar publicatie van alle jeugdteams uiterlijk medio juni 2020. De weken daarna willen we nog een aantal weken trainen in de nieuwe teamsamenstelling, want voorbereiden na de zomervakantie kan nauwelijks. De competitie start namelijk gelijk met de scholen volgens de voorlopige vrijgegeven speeldagenkalender van de KNHB.

De selectieteams gaan met een grote groep van start. Tijdens de voorbereiding voor de zomervakantie zullen hier nog spelers/speelsters van afvallen. We hopen dat er dan nog gelegenheid is om te trainen zonder enige duel beperkingen om een eindafweging te kunnen maken op alle hockey aspecten.

De trainingen voor de selectieteams willen we starten per 17 augustus en voor de breedteteams per 24 augustus.

Zoals jullie zullen begrijpen is het bovenstaande uiteraard onder het voorbehoud van de voorschriften van het kabinet, RIVM en de KNHB. We houden jullie op de hoogte en we zien jullie ook komend seizoen graag weer terug op of rond de hockeyvelden.

Met sportieve groet,

T&O en de Lijncoördinatoren