Nieuwe maatregelen, nieuwe protocollen | geldig vanaf vandaag 18.00 uur

29-9-2020

Op maandag 28 september zijn er door het kabinet nieuwe maatregelen aangekondigd. Deze maatregelen hebben gevolgen voor ons als club en voor jou als speler.

De belangrijkste maatregelen voor MHC Ede zijn de sluiting van de horeca en het uitsluiten van publiek/bezoekers. Is dit voor spelers ook belangrijk? Jazeker, want wanneer je als speler, begeleider of scheidsrechter het (trainings)veld verlaat, ben je bezoeker geworden en dien je het park zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 10 minuten te verlaten na afloop van jouw training of wedstrijd.

Ook deze ronde van maatregelen vergt wederom aanpassingen van alle leden voor zowel trainingen als wedstrijden. Wij zullen als Coronateam er alles aan doen om sporten mogelijk te houden op onze club, echter daar hebben we jouw medewerking heel hard bij nodig.

Onderstaand tref je de spelregels in het kort. Lees deze aandachtig door aangezien dit veel vragen beantwoordt. Enkele belangrijke punten uitgelicht:

Trainingen:

• Spelers zijn uiterlijk 10 minuten vooraf aan de training aanwezig op MHC Ede en wachten bij het veld waar ze training hebben.
  • Spelers verlaten uiterlijk 10 minuten na afloop van hun training het park van MHC Ede
  • Het is ouders niet toegestaan een training te bezoeken, dan wel het park van MHC Ede te betreden. Je kunt je kind afzetten op de parkeerplaats van MHC Ede of bij de poort van de fietsingang.
  • Trainers hebben de verantwoordelijkheid over het bewegen van hun eigen team. Volg instructies op van je trainer, dit is in ieders belang.

Wedstrijden:

• Teams mogen maximaal 30 minuten voor aanvang van de wedstrijd het terrein van MHC Ede betreden.
  • Tijdens thuiswedstrijden mogen enkel de personen die in Lisa vermeld staan als teambegeleiding aanwezig zijn op het veld.
  • Ieder thuisspelend team, dus zowel jongste jeugd, junioren, senioren als veteranen, wijst verplicht rondom zijn wedstrijd 1 coronaverantwoordelijke aan (ouder, partner of speler). Deze coronaverantwoordelijke dient een hesje te dragen en mag aanwezig zijn op MHC Ede tijdens de wedstrijd mits het hesje gedragen wordt.
  • De coronaverantwoordelijke dient 45 minuten voor aanvang van de wedstrijd aanwezig te zijn op MHC Ede en blijft totdat de tegenstander het park heeft verlaten.
  • De coronaverantwoordelijke wijst de tegenstanders (en rijdende ouders van de tegenstander) de plek waar zij tijdens de wedstrijd verblijven (info volgt later deze week).
  • Na afloop van de wedstrijd dient iedereen het park zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen 10 minuten te verlaten.

Spelregels en vragen voor sport in het kort

• Sinds 1 juli is zowel binnen- als buitensport weer toegestaan.
  • Waar mogelijk houdt iedereen anderhalve meter afstand. Als dat onmogelijk is voor een normaal spelverloop mag de anderhalve meter tijdelijk worden losgelaten.
  • Voorafgaand en na afloop van de sportbeoefening houden sporters van 18 jaar en ouder wél 1,5 meter afstand tot elkaar. Vanaf 29 september 18:00 uur is publiek 3 weken niet meer toegestaan bij sportactiviteiten. Dat geldt zowel voor professionele sportwedstrijden als voor amateurwedstrijden.
  • Vanaf 29 september 18:00 uur gaan sportkantines tijdelijk dicht.

FAQ's

Zijn wedstrijden en toernooien toegestaan?

Sinds 1 juli zijn wedstrijden, toernooien en evenementen weer toegestaan, zowel binnen als buiten. Maar vanaf 29 september 18:00 uur mag daar geen publiek meer bij zijn.

Mogen ouders naar sportwedstrijden van kinderen komen kijken?

Nee, dat mag vanaf 29 september niet meer.Het doel is om de sportbeoefening zoveel mogelijk door te laten gaan, zonder grote groepen mensen bij elkaar te brengen. Daarom zijn toeschouwers niet meer toegestaan. Dat geldt ook voor ouders die naar hun sportende kind willen kijken.

Geldt de maximale gezelschapsgrootte van 4 personen voor de sport?

Nee, sportbeoefening is uitgezonderd. Een sportteam mag dus bij elkaar komen voor trainingen en wedstrijden. Na afloop geldt de maximale gezelschapsgrootte van 4 personen voor sporters vanaf 18 jaar wel.

Geldt de maximale gezelschapsgrootte van 4 personen na het sporten voor ook voor jongeren?

De regels voor maximale samenkomst- en gezelschapsgrootte gelden niet voor kinderen tot en met 12 jaar. Voor jongeren van 13 jaar en ouder gelden de maatregelen wel. Dus ook na het sporten.

Geldt de maximale samenkomst van personen ook voor de sport?

Nee. Sportbeoefening is uitgezonderd van de maximale samenkomst van 30 personen binnen en 40 personen buiten. Na afloop van de sportbeoefening geldt dit wel. Dus het is de bedoeling dat je na afloop van de wedstrijd de sportaccommodatie zo snel mogelijk verlaat.

Mogen sporters die klaar zijn met hun wedstrijd of training blijven kijken naar een andere training of wedstrijd?

Nee. Sporters die klaar zijn met hun eigen wedstrijd of training worden gezien als toeschouwers. Zij moeten zo snel mogelijk en maximaal binnen 10 minuten de sportaccommodatie te verlaten.

Ik rijd mijn kind (t/m 17 jaar) naar een uitwedstrijden. Ben ik dan een toeschouwer?

Nee. Bij uitwedstrijden van jeugdleden t/m 17 jaar vallen de benodigde chauffeurs onder teambegeleiding. Zij vallen dus niet onder de regel voor toeschouwers en mogen blijven kijken naar de wedstrijd.

Ik rijd mijn kind (t/m 17 jaar) naar een training of thuiswedstrijd. Mag ik blijven kijken?

Nee. Als uw kind sport op de eigen sportaccommodatie, dan vallen chauffeurs niet onder teambegeleiding. Zij worden dan als toeschouwer gezien en mogen dus niet blijven kijken.

Mocht je vragen of aanvullingen hebben, dan ben ik bereikbaar op [email protected]  of via Whatsapp op 06 - 534 506 55

Met sportieve groet,

Patrick Roke, Corona-coördinator MHC Ede