Tips voor scheidsrechters i.v.m. Airborne Luchtlandingen aanstaande zaterdag

17-9-2021

Beste scheidsrechters,

Morgen, zaterdag 18 september, vinden de jaarlijkse Airborne Luchtlandingen plaats, waardoor de N224 van 06.00 - 18.00 uur voor het verkeer afgesloten is. Uiteraard is dit gecommuniceerd met de bezoekende teams, maar de ervaring leert dat teams toch vaak (deels) te laat aankomen. Hieronder vind je informatie over hoe je hier als scheidsrechter mee omgaat.

Belangrijk om te weten is dat jij als scheidsrechter uiteindelijk bepaalt hoe de situatie opgelost wordt, maar probeer deze beslissing vooral te maken in overleg met coaches/aanvoerders. Dit houdt een wedstrijd voor iedereen leuk!

1. Met hoe veel spelers mag een wedstrijd gestart worden?
Volgens het spelreglement mag een wedstrijd gestart worden als er van beide teams (vanaf de junioren) 8 spelers zijn opgesteld. Het kan natuurlijk voorkomen dat hierna een speler door een blessure of persoonlijke straf het veld moet verlaten. Dit betekent echter niet dat de wedstrijd stilgelegd wordt. Het team mag dan doorspelen met minder dan 8 spelers.

Ook hier geldt, probeer te overleggen met de teams. Wellicht is het mogelijk om allebei met minder spelers te starten totdat de rest van het team arriveert. Uiteindelijk is het aan jou de taak om eventuele knopen door te hakken.

2. Hoe lang mag het beginsignaal voor een wedstrijd uitgesteld worden?
In principe is het de bedoeling dat een wedstrijd op tijd gestart wordt. Probeer dus ook ruim van te voren (20-30 minuten) van te voren aanwezig te zijn en ga uiterlijk 10 minuten voor aanvang van de wedstrijd het veld op. Hierdoor weet je op tijd of een team compleet is en kan je nog een geschikte oplossing vinden als dit niet het geval is.

Over het algemeen starten we een wedstrijd niet langer dan een half uur te laat. Probeer deze tijd echter korter te houden, zodat niet alle wedstrijden na jullie op dat veld uitlopen.

3. Wat zijn de consequenties wanneer een team te laat/niet compleet is?
Aan te laat komen zijn in principe geen consequenties verbonden. Wanneer er echt niet gestart kan worden, wordt een wedstrijd via het DWF (digitaal wedstrijdformulier) afgelast. De KNHB beslist vervolgens of de wedstrijd op een ander moment wordt gespeeld of wie uiteindelijk de punten krijgt toegekend. Het is natuurlijk niet de bedoeling om meteen al een wedstrijd af te gelasten, dit is echt je allerlaatste optie wanneer er geen andere mogelijkheden zijn om de wedstrijd te beginnen!

4. Hoe vul je het Digitaal Wedstrijdformulier in in geval van een afgelasting?
Open het DWF en de betreffende wedstrijd zoals je dat normaal zou doen bij het invullen van de eindstand. Scroll naar beneden en druk op de knop ‘wedstrijd afgelasten of staken’. Kies vervolgens ‘afgelasten’. Kijk vervolgens goed naar de reden van de afgelasting. Dit zal voor dit geval meestal zijn dat het tweede genoemde team niet aanwezig is of onvoldoende spelers heeft om te starten. Mocht het zo zijn dat het thuisspelende team/allebei de teams te laat is/zijn kan dit ook aangegeven worden. Let dus goed op welke optie je kiest! Tot slot kan je er voor kiezen om nog een toelichting te geven en rond je het formulier af door op de groene ‘wedstrijd afgelasten’ knop te klikken.

Ik zal ‘s ochtends tot 12.30 uur duidelijk herkenbaar op de club aanwezig zijn om eventuele vragen te beantwoorden of te helpen met eventueel overleg met de teams. Hierna vertrouw ik erop dat jullie elkaar helpen, mocht een scheidsrechter het moeilijk vinden om een lastige situatie op te lossen. Ik zal ook tot 14.00 uur telefonisch bereikbaar zijn, mocht je me niet kunnen vinden.

Tot slot wens ik jullie heel veel succes en plezier!

Met sportieve groet,
Namens de ScheidsCie,