Jongste Jeugd Algemeen

Jongste Jeugd

Hockey is een teamsport

Kinderen leren spelenderwijs om samen te werken in het hockeyveld. In je eentje kan je geen wedstrijd winnen, met elkaar wel. Teambuilding, sportiviteit en respect spelen daarbij een zeer belangrijke rol. Een trainer en coach zijn voorbeeldfiguren die deze begrippen moeten uitdragen. Tenslotte staan de kinderen wekelijks op het hockeyveld om te ‘leren’ en zich steeds verder te ontwikkelen op sportief en sociaal niveau. (bron knhb)

Voor de jongste jeugd (5 t/m 10 jaar) staat plezier in het spel en de individuele ontwikkeling van het kind voorop; winnen is natuurlijk erg leuk maar het is niet de essentie van het hockeyen @ MHC Ede.

Alle jongst jeugd leden leren in een sociaal-veilige omgeving wat het is om onderdeel te zijn van een leuk team en van een prachtige vereniging. Daarnaast leren zij natuurlijk ook de basisbeginselen van het hockeyspel, zowel technisch als tactisch.

Funkeys

Deze kinderen zijn op 1 oktober van het lopende seizoen 5 jaar oud

Gedurende veldseizoen training in kleine groepjes 1x in de week, iedere woensdagmiddag van 16.00-17.30 uur. Een uur lang lekker bewegen, leuke spelletjes en een glaasje limonade na afloop. Funkey staat voor allerlei bal-, behendigheids- en coördinatiespelletjes, waaronder knotshockey.

Wat heb je nodig?

• Makkelijke sportkleding (echte hockeykleding is nog niet nodig)
  • Sportschoenen, bij voorkeur kunstgrasschoenen vanwege de veiligheid.

Hockeyschool

Deze kinderen zijn op 1 oktober van het lopende seizoen 6 jaar oud

Gedurende veldseizoen training 1x in de week, iedere woensdag van 16.00-17.00 uur. Na de herfstvakantie wordt er gestart met een interne competitie. Tijdens de winterstop traint de HS door 1x in de week in de zaal.

Kennis maken met de hockeysport. Op een prettige, veilige en dynamische manier leren hockeyen; het aanleren, verbeteren van de basistechnieken en het leren van de spelregels van de hockeysport. Dit alles ter voorbereiding op deelname in een team.

Tijdens de training zijn sportieve kleding, kunstgrasschoenen, scheenbeschermers en bitje verplicht.

F-lijn

Deze kinderen zijn op 1 oktober van het lopende seizoen 7 jaar oud

Gedurende veldseizoen training 1x in de week. Tijdens de winterstop traint de F-lijn door, 1x in de week in de zaal.

Teamgrootte minimaal 6 spelers. De competitiewedstrijden, op zaterdagochtend, worden gesplitst in 2 drietallen. Wedstrijdduur 2x 15 minuten.

Hockeyuitrusting

• Een hockeystick aangepast aan de lengte van het kind. Over het algemeen kan je stellen dat de stick tot de navel moet komen (heuphoogte)
  • Het clubtenue (voor de wedstrijden)
  • Voor de zaal hebben de kinderen een speciale zaalstick (niet verplicht) en -schoenen nodig

E6-lijn

Deze kinderen zijn op 1 oktober van het lopende seizoen 8 jaar oud

Gedurende veldseizoen training 2x in de week. Tijdens de winterstop traint de E6-lijn door, 1x in de week in de zaal en zal tijdens de winterperiode deelnemen aan de midwintercompetitie en meedoen aan een zaaltoernooi.

Teamgrootte minimaal 6 spelers. De competitiewedstrijden, op zaterdagochtend 6 tegen 6 inclusief keeper. Een 6-tal wedstrijd duurt twee keer 25 minuten en wordt gespeeld op een kwart veld.

E8-lijn

Kinderen zijn op 1 oktober van het lopende seizoen 9 jaar oud

Gedurende veldseizoen training 2x in de week. Tijdens de winterstop traint de E8-lijn door, 1x in de week in de zaal en zal tijdens de winterperiode deelnemen aan de zaalcompetitie.

In de trainingen en wedstrijden staan naast de techniek en het samenspelen ook de taakverdeling centraal. De samenwerking tussen aanvallers en verdedigers wordt steeds belangrijker, omdat het speelveld groter is. De spelers leren per positie wat hun taak is in het team.

Teamgrootte minimaal 8 spelers. De competitiewedstrijden, op zaterdagochtend 8 tegen 8 inclusief keeper. Een 8-tal wedstrijd duurt twee keer 30 minuten en wordt gespeeld op een half veld.

Trainingsregels

Kom op tijd op de training. Zorg dat je er zeker 10 minuten voor aanvang helemaal gereed bent.

Je komt altijd trainen, tenzij je echt niet kan. SMS dan op tijd af bij de trainer of je coach.

Luister goed naar de trainer en doe altijd goed mee.

Ga het veld pas op als jouw team aan de beurt is, anders hinder je de teams die nog bezig zijn.

Tijdens de schoolvakanties wordt er niet getraind. De training gaat verder altijd door, tenzij de weersomstandigheden het trainen onmogelijk maken.

Toeschouwers (vaders, moeders) bemoeien zich niet met de training en blijven buiten het veld achter het hek.